Reglement Open Clubwedstrijd 2017
- By Rob van der Sterren
- In: Open Clubwedstrijden (OC)
- 09 feb 2017
Hierbij het technisch reglement voor de Open Clubwedstrijden van 2017 met hierin de enkele nieuwe afspraken zoals gemaakt op de afgelopen Algemene Ledenvergadering.
Algemeen : Bij Lipo's mag de accuspanning maximaal 8,4V zijn! we zullen tijdens wedstrijden steekproeven houden om dit te checken!
Oldtimer / Youngtimer klasse
Waarin mini's en touring door elkaar rijden, de body's moeten van auto's 25 jaar of ouder zijn, en op de openbare weg gereden hebben.
Geen grote spoilers en echte race autos dus!
De banden voor de touring zijn de HPI Vintage banden.
Voor de Mini's tamiya radial banden.
Voor alle auto's telt een rollout van maximaal 32,5.
En dan met een carson cup verplicht, zodat ze allemaal even hard gaan.
een soortgelijke klasse word in duitsland gereden
http://rc-youngtimer-trophy.blogspot.nl/
Er worden in deze klasse 2 kwalificaties en 2 finales gereden tijdens de wedstrijden.
Aan het volgend technische reglement dient voldaan te worden :
CHASSIS |
M-chassis, TC, 4wd mini |
AANDRIJVING |
2 of 4-wiel aangedreven, maximium Rollout 32,5! |
MINIMAAL GEWICHT |
1250 gram |
MAXIMALE BREEDTE |
geen |
MOTOR |
Carson Cupmachine. Deze motor wordt door de club aangeboden op de wedstrijddag en na verrijden van finales weer ingenomen. Bij een vermeend defect aan de motor kan deze in overleg met de wedstrijdleiding vervangen worden. Gelijkende trainingsmotoren zijn in de handel verkrijgbaar voor +/- 10 euro. Onder andere bij Wouters Modelbouw. Zie "algemene wedstrijdinformatie" voor meer informatie |
REGELAAR |
Vrij |
ACCU |
2-cel LiPo Hardcase , 6-cel NiMh. |
BANDEN |
Tamiya m-chassis profielbanden of HPI vintage banden |
BODY (KAP) |
De body's moeten van auto's 25 jaar of ouder zijn, en op de openbare weg gereden hebben. Alleen schaalechte spoilers! de wedstijdleider beslist of de spoiler is toegestaan. |
Mini klasse
De klasse voor Mini modellen van het merk Tamiya is zowel voor beginners en gevorderden een zeer leuke klasse. Voor beginners door de lage instapkosten , makkelijke opbouw van wagens en de wat lagere snelheid. En voor de gevorderden door de zeer competitieve strijd die door de grote gelijkheid in materieel onderling door de rijders geleverd wordt.
Toegestaan voor de Tamiya chassis M01 t/m M06 en allen rijdende met een door de club aangeboden Carson Cupmachine motor. Deze motor wordt aan het begin van de wedstrijddag aangeboden en in het chassis gezet en aan het einde van de wedstrijddag weer door de club terug ingenomen. Door het roulatiesysteem rijd geen enkele rijder 2 wedstrijddagen met dezelfde motor wat de eventuele prestatieverschillen in motoren uitfilterd. Iedereen heeft gelijke kansen op basis van materieel in deze zeer leuke klasse. Het komt aan op de kunde van de coureurs.
Er worden in deze klasse 2 kwalificaties en 2 finales gereden tijdens de wedstrijden.
Aan het volgend technische reglement dient voldaan te worden :
CHASSIS |
M01, M02, M03, M04, M05, M05 ver II, M06 |
AANDRIJVING |
2-wiel aangedreven Het YEAH RACING TAMC-023 Gear Differential mag niet gebruikt worden. Vanwege het standaard 38 tands tandwiel. Controle hierop zou het open maken van de auto betekenen, dat gaan we dus niet doen! |
MINIMAAL GEWICHT |
1250 gram |
MAXIMALE BREEDTE |
180 mm |
MOTOR |
Carson Cupmachine. Deze motor wordt door de club aangeboden op de wedstrijddag en na verrijden van finales weer ingenomen. Bij een vermeend defect aan de motor kan deze in overleg met de wedstrijdleiding vervangen worden. Gelijkende trainingsmotoren zijn in de handel verkrijgbaar voor +/- 10 euro. Onder andere bij Wouters Modelbouw. Zie "algemene wedstrijdinformatie" voor meer informatie |
REGELAAR |
Vrij |
ACCU |
2-cel LiPo Hardcase , 6-cel NiMh. |
BANDEN |
Vrij, mits bedoeld voor M-chassis, maximum diameter 60mm. |
BODY (KAP) |
Vrij, Geen 'taartschep' spoilers, indien het model een spoiler heeft moet die 'schaalgetrouw' zijn, de wedstijdleider beslist of de spoiler is toegestaan. |
AANVULLINGEN |
Motortandwiel : Maximaal 20 tanden tellend. Uitgezonderd voor de M04 met maximaal 21 tanden. Interne tandwieloverbrenging : Hierin mogen geen wijzigingen in aangebracht worden. Chassis : Optie-onderdelen en "bling" is toegestaan. Echter mag het standaard chassis ontwerp niet gewijzigd worden. Bij twijfel vraag wedstrijdleiding/wedstrijdvoorzitter. Achtervleugel : Mag maximaal 5mm boven de daklijn uitsteken. |
Stock klasse
De toerwagens in de Stock-klasse behalen een wat hogere snelheid wat meer coureurskunsten vergt. De Stock-Klasse is een klasse die vooral bij gevorderden coureurs populair is. Naast de hogere snelheid is er ook veel meer uit de afstellingen van het chassis te halen wat deze klasse ook voor sleutelaars geschikt maakt. Aanpassen en afstellen van wielstanden , ophanging , schokdempers , tandwielen, motor timing , etc is in deze klasse allemaal mogelijk. Zowel coureurs met rijkunsten of afstelkunsten kunnen aan de slag in deze klasse.
Populaire toerwagens in deze klasse zijn ondere andere van Xray, Schumacher , Tamiya, 3-Racing, Associated, Spec-R, Durango.
Er worden in deze klasse 2 kwalificaties en 2 finales gereden tijdens de wedstrijden.
Aan het volgend technische reglement dient voldaan te worden :
SCHAALGROOTTE |
1:10 |
CHASSIS |
Toerwagen chassis |
AANDRIJVING |
Vrij , Zolang de motor niet direct de aangedreven wielen aandrijft. Een "indirecte" aandrijving. |
MINIMAAL GEWICHT |
1350 gram |
MAXIMALE BREEDTE |
200 mm |
MOTOR |
Minimaal 17.5 of meer wikkelingen van het type "brushless" Vanaf 2014 is ook de Carson Cupmachine toegestaan voor een goedkopere instap in de klasse. |
REGELAAR |
Regelaars die zijn ingesteld op 0-graden vertiming (ookwel blinky-modus genaamd) zijn toegestaan. |
ACCU |
2-cel LiPo Hardcase |
BANDEN |
Rubber banden , merk en type vrij , maximaal 24mm breed. |
BODY (KAP) |
Sedan of Coupe vorm, Achtervleugel mag niet boven daklijn uitsteken en mag maximaal 10mm uitsteken achter de body. Maximale afmetingen van de vleugel: 190mm breed, 25mm hoog en 40mm diep (gelijk aan Nomac). |
Jeugd klasse
In de jeugd klasse mag de jeugd de degens kruisen, ben je aan het begin van het kalenderjaar onder de 16, heb je een rc auto en wil je wedstrijden rijden? Dan is deze klasse voor jou.
Er worden in deze klasse 2 kwalificaties en 2 finales gereden tijdens de wedstrijden.
Aan het volgend technische reglement dient voldaan te worden :
SCHAALGROOTTE |
Van 1:10 tot en met 1:18 |
CHASSIS |
Onroad chassis |
AANDRIJVING |
Vrij keuze |
MINIMAAL GEWICHT |
Geen minimum |
MAXIMALE BREEDTE |
Geen maximum |
MOTOR |
Minimaal 17.5 of meer wikkelingen van het type "brushless" of CarsonCup machine |
REGELAAR |
Regelaars die zijn ingesteld op 0-graden vertiming (ookwel blinky-modus genaamd) zijn toegestaan. |
ACCU |
Maximaal 2-cel LiPo hardcase , of 6-cel NiMh. |
BANDEN |
Vrije keuze |
BODY (KAP) |
Vrije keuze |
2WD-Pan cars klasse
Voor de formule 1 liefhebbers, de Le Mans fans plus de achterwiel aangedreven fanaten is er de Pan car klasse. Gereden volgen een uniek wedstrijdreglement, met Pit Stops en 1 langere finale.
Er worden in deze klasse 3 kwalificaties van 5 minuten en 1 finale van 15 minuten gereden tijdens de wedstrijden. De snelste rondetijd bepaald je positie op de grid voor de finale. In de finale zijn 2 pitstops verplicht van 5 seconden. Let op, er kan maar 1 auto tegelijk de pits in! Indien er al iemand in de pits staat en je besluit toch een pitstop te maken, moet je wachten tot deze auto weg is en dan gaat pas jou 5 seconden stop in. Als je een pitstop gemaakt hebt zal een markering gezet worden. Na de race moeten er dus 2 markeringen staan!
Aan het volgend technische reglement dient voldaan te worden :
SCHAALGROOTTE |
1:10 |
CHASSIS |
2WD direct drive pan car. |
BANDEN |
Merk en type vrij. |
MOTOR |
Merk en type vrij. |
REGELAAR |
Merk en type vrij. |
MIMIMUM GEWICHT |
Vrij |
MAXIMALE BREEDTE |
205 mm |
BODY |
Formule1, Gran Tourismo, LMP of Nascar body. Alleen 1/10 realscale body's |
Graag meer informatie over de wedstrijdklassen en/of clubwedstrijden?
Op trainingsdagen zijn altijd leden aanwezig die u graag te woord zullen staan. Velen hebben ervaring met wedstrijdrijden en weten wat voor u een juiste klasse zal kunnen zijn. Daarnaast staat onder "Algemene Wedstrijdinformatie" wellicht een antwoord wat u zoekt. KLIK HIER
Daarnaast is het mogelijk te mailen naar de wedstrijdvoorzitter voor meer informatie : wedstrijden@erceracing.nl (Rob)
de accuspanning maximaal 8,4V